Får man bygga staket på marken utanför bostadsrättslägenheten?

Hej,

Jag sitter i styrelsen för en bostadsrättsförening och vi behöver hjälp/råd angående byggnation av staket. Vi har en bostadsrättsinnehavare som har byggt ett högt staket ut från husväggen ca 4 m ut, staketet är ca 180 cm högt på kortsidorna och 160 cm högt på långsidan. Så som det är byggt följer det inte den ritning som finns till förfogande, enligt ritningen ska det vara 140 cm på kortsidorna med sluttning ner till ca 80 cm. Staketet byggdes i fjol somras utan styrelsens vetskap man har inte heller sökt bygglov hos kommunen. Det finns några andra staket som är höga men de har fått godkänt i tidigare styrelser och de har gått genom kommunen. Nedan kommer lite ytterligare info:

Marken som uteplatsen och staketet är byggt på tillhör föreningen, ritningen har funnits tillgänglig både på vår hemsida samt på vicevärdens expedition. En av bostadsrättsinnehavarna har tidigare suttit i styrelsen så man har vetat hur ritningen ser ut. En av deras grannar, som tidigare suttit i styrelsen, har påpekat att det är för högt. Nuvarande ordförande har också påpekat att det är för högt och inte kommer godkännas. I oktober/november i fjol skickade den nuvarande styrelsen ett brev till dem där vi meddelade att det var för högt och inte godkändes. Det vi vill är att staket sänks något. Vad har vi som styrelse för rättigheter mot bostadsrättsinnehavarna?? Kan vi göra något åt de staket som har godkänts tidigare. Kan vi ta tillbaka marken då den inte tillhör bostadsrätten??

Lawline svarar

Vad har vi som styrelse för rättigheter mot bostadsrättsinnehavarna??

Medlemmarnas lägenheter är upplåtna med bostadsrätt, men bostadsrätten kan även innefatta mer än just lägenheten, t.ex. marken i omedelbar anslutning till en lägenhet på markplan. Detta är något som ska framgå av upplåtelseavtalet.

Om marken är upplåten med bostadsrätt så har medlemmen rätt att vidta åtgärder på marken, t.ex. bygga staket. Rätten är inte obegränsad, utan åtgärden som vidtas får inte utsätta omgivningen för störningar som kan försämra andra medlemmars bostadsmiljö på ett sätt som skäligen inte bör tålas (7 kap. 9 § bostadsrättslagen). I detta ligger dels att eventuella föreskrifter meddelade av kommunen och föreningen måste följas. Om staketet inte lever upp till föreningens stadgar eller ritningar som ingår i avtalet med medlemmen, så kan styrelsen begära rättelse (gärna skriftligt för att säkra bevisning), om inte annat framgår av HSB:s stadgar. Om medlemmen inte vidtar rättelse, så kan medlemmen sägas upp till avflyttning och medlemmen kan krävas på ersättning för eventuell skada som har orsakats föreningen (7 kap. 18 § femte punkten och 7 kap. 25 §). Innan detta måste dock socialnämnden meddelas om uppsägningen (7 kap. 20 § tredje stycket).

Om marken inte är upplåten med bostadsrätt, så har medlemmen ingen rätt att bygga något på marken eftersom medlemmen saknar rättigheten (framgår vagt av 7 kap. 12 §). Medlemmen får däremot vidta åtgärd med föreningens godkännande. Ur ett kommunalt perspektiv kan bygglov även behövas. I stadgarna kan det i övrigt t.ex. stadgas vem som bär ansvar för kostnaderna om staket eller liknande måste rivas till följd av myndighetsbeslut eller allmänt underhåll.

Kan vi göra något åt de staket som har godkänts tidigare. Kan vi ta tillbaka marken då den inte tillhör bostadsrätten??

Som huvudregel får styrelsen inte ta tillbaka ett godkännande. I detta hänseende får jag hänvisa er till HSB:s stadgar för att undersöka om det finns något annat angivet där.

Ni kan undersöka om bygglov krävs för de vidtagna åtgärderna och om bygglov har beviljats. Om bygglov har behövts och inte beviljats, så kan ni kräva att medlemmarna rättar vidtagna åtgärder genom t.ex. rivning och på så sätt "ta tillbaka marken".

Vidare kan ni undersöka om föreningen eller dess medlemmar utsätts för störningar i högre grad än vad som förväntades vid tiden för styrelsens godkännande. Det förutsätter att godkännandet preciserades närmare eller att dåvarande styrelsemedlemmar vet någorlunda vad godkännande avsåg utifrån ett störningsperspektiv. Om störningarna upplevs som större än vad godkännandet anses tolerera så kan ni i princip begära rättelse som ovan under fråga 1, dvs. kräva att staketen ändras så de följer ritningarna eller att de rivs eftersom ändrade förhållanden kan föranleda att åtgärderna inte längre anses omfattas av det ursprungliga godkännandet.

Hör av er om något är oklart enligt uppgifterna nedan.

Soroosh Parsa / soroosh.parsa@lawline.se

Soroosh ParsaRådgivare