Får make sälja egendom?

Vi är gifta och har inget äktenskapsförord som styrker enskild egendom. Nu har min man börjat sälja saker som tex sommarstuga, husbil, motorcykel och båt. Det är han som står på köpekontrakten men eftersom vi är gifta är det väl vår gemensamma egendom eller kan han bara göra så här utan min tillåtelse?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Vad som gäller för makars egendom regleras i äktenskapsbalken, nedan förkortat ÄktB.

Vi är gifta, då är det väl vår gemensamma egendom och min man kan inte sälja utan min tillåtelse?

Jag misstänker att du tänker på vad som är giftorättsgods och inte. Att egendom är giftorättsgods måste hållas isär från äganderätten till samma egendom.

Förhållandet mellan äganderätt och giftorättsgods
Eftersom att du och din man inte har något äktenskapsförord utgör all egendom som finns i ert äktenskap giftorättsgods (7 kap. 1 § ÄktB). Detta gäller oberoende vem som äger vad. Men att egendom är giftorättsgods innebär enbart att du som make har ett latent anspråk på att dela på sådan egendom vid en bodelning. Det är alltså en rättighet som uppstår först när äktenskapet har upplösts – du har då rätt till hälften av giftorättsgodset (11 kap. 3 § ÄktB).

Under det pågående äktenskapet äger var make sin egendom (1 kap. 3 § ÄktB). Bara för att ni är gifta betyder alltså inte det automatiskt att all den egendom som finns i äktenskapet är er gemensamma egendom. Att varje make äger sin egendom innebär att den make som är ägare också får sälja utan tillåtelse av den andra maken. Detta gäller med undantag från sådan egendom som är "gemensam bostad och bohag".

Gemensam bostad och bohag
Att egendom är gemensam bostad eller bohag innebär en begränsning för den make som är ägare. Sådan egendom får alltså inte säljas utan den andra makens samtycke. Vad som är "gemensam bostad och bohag" finns definierat i lagtext och det är ingen förutsättning att ni båda ska ha köpt egendomen tillsammans. Avgörande är istället hur egendomen används. Gemensam bostad och bohag kan alltså vara egendom som någon make ensam står som ägare till.

Gemensam bostad
Makars gemensamma bostad är permanentbostaden: den bostad som innehas med avsikt att vara det gemensamma hemmet (7 kap. 4 § första stycket ÄktB). En sommarstuga ses inte som permanentbostad utan som egendom av fritidsändamål. Av denna anledning krävs inte samtycke vid försäljning av sådan (7 kap. 4 § fjärde stycket ÄktB).

Gemensam bohag
Med gemensamt bohag avses sådan egendom som är avsedd att användas i permanentbostaden: sådan egendom som normalt finns i ett hem. Exempelvis elektronisk utrustning och köksutrustning. Husbil, motorcykel och båt är exempel på yttre lösöre som inte används i hemmet och därmed krävs inte heller samtycke vid försäljning av sådan (7 kap. 4 § andra stycket ÄktB). Det kan tilläggas att om husbilen, motorcykeln och båten uteslutande använts av din man (på grund av intresse eller annat) är egendomen av den anledningen inte föremål för någon samtyckesreglering.

Svar på din fråga
Under förutsättning att din man varit ensam ägare till sommarstugan, husbilen, motorcykeln och båten får han sälja denna utan din tillåtelse. Detta på grund av ett sådan egendom inte är gemensam bostad och bohag. Skulle din man å andra sidan vid annat tillfälle sälja egendom som utgör gemensam bostad och bohag krävs din tillåtelse för att få sälja.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Linn GerhardssonRådgivare