Får make pantsätta bostad utan den andre makens samtycke?

Hej,

Min pappa gick nyligen bort, 82 år gammal.

Han var in i det sista verksam i sitt företag (aktiebolag) som de senaste 20-30 åren väl aldrig gått bra. Han har finansierat arbetet med hjälp av riskkapitalist som också gått in som delägare. Hursomhelst efterlämnar han min mamma, de har varit gifta i 53 år. Såvitt jag förstår gör bolagsformen att hon hålls utanför eventuella skulder i företaget. Kort tid innan pappa gick bort uppdagades dock att han belånat deras gemensamma bostad (jag gissar att en eventuell försäljning inte kommer att täcka skulderna). Detta gjordes utan mammas vetskap och lånereversen ska vara undertecknad av min pappa. Det är delägaren (riskkapitalisten) som tillhandahållit lånet.

Är det möjligt att belåna en gemensam bostad utan make/makas vetskap?

Om inte, hur kan mamma/vi barn bestrida det i sådana fall?

Bouppteckning har ej gjorts ännu. Med vänlig hälsning Carina Söderberg

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som ni säger ansvarar delägarna i ett aktiebolag inte för bolagets skulder. Har er mor ärvt bolaget råder jag er dock att se över om det finns tillräckligt med kapital i bolaget. Om det saknas täckning för det bundna aktiekapitalet i företaget kan nämligen delägarna blir betalningsskyldiga för bolagets skulder. Mitt råd är därför att hålla modern utanför bolaget, alternativt lägga ner företaget innan kapitalbrist uppstår.

Gällande belåning av gemensam bostad:

Enligt ärvdabalken 7 kap. 5 § får en make inte pantsätta parets gemensamma bostad utan den andre makens samtycke. Gör maken ändå det är pantsättningen ogiltig enligt 7 kap. 9 §. För att häva pantsättningen måste er mor väcka talan inom tre månader från det att pantsättningen uppdagades.

Hoppas det var svar på er fråga!

Lawline RådgivareRådgivare