Får make låna ut sina pengar utan makans tillstånd?

Gifta min man lånat ut 500000 till vän.ok?eller vad?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du går inte in på detaljer, men jag antar att du menar att din man har lånat ut sina egna pengar till sin vän utan ditt tillstånd. Även om ni är gifta så har din man som regel rätt att göra vad han vill med sina pengar och han behöver inte ditt tillstånd. Gifta par råder nämligen själva över sina tillgångar och ansvarar själva för sina skulder, se 1 kap 3 § äktenskapsbalken.
Det är först om ni ansöker om äktenskapsskillnad som du eventuellt kan få rätt till din mans pengar i och med att man vid bodelning skuldtäcker, lägger ihop era samlade tillgångar och delar dem på hälften mellan er. Man delar bara på det som är giftorättsgods, så om din make har enskild egendom så får du inte tillgång till den vid skilsmässa, se 7 kap 1, 2 §§, 11 kap 3 § äktenskapsbalken.
Om det skulle vara så att pengarna var giftorättsgods och din man visste att pengarna som han lånade ut inte skulle kunna betalas tillbaka så kan lånet eventuellt likställas med en gåva. Om ni skulle skilja er inom tre år från gåvan så skulle man räkna med pengarna i hans giftorättsgods. Era samlade tillgångar skulle då bli "större" och vid en bodelning så skulle han då få mindre av dina pengar, eller du kanske en fordran på honom, se 11 kap 4 § äktenskapsbalken.

Som utgångspunkt så har din man alltså rätt att göra vad han vill med sina pengar och du kan få del av dem vid en skilsmässa. Många gifta par delar ändå på sina pengar under äktenskapet. Om du upplever att vad din man gjorde inte känns okej så rekommenderar jag att du pratar med honom om detta och försöker nå en gemensam lösning inför framtiden.

Lycka till!

Vänligen

Josefine DahlqvistRådgivare