FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/08/2022

Får jag starta ett företag vid sidan av min anställning?

Hejsan, Jag tänker starta upp ett företag som fokussera på evening dress för kvinnor målgrupp 30-65 år. Jag jobbar just nu som design assistant på ett sport företag som ha alla målgrupper och specifik fokucera på sport och frilufts aktivitet kläder, Jag anser att min företag som jag tänker starta är absolut inte konkurrens mot min nuvarande jobb och jag ha jobbat där ca 1 år, måste jag meddelar min arbetsgivare att jag planera starta eget företag vid sidan om min anställning (när det är dags)? Tack för hjälpen.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du vill veta om din tänkta verksamhet är en sådan bisyssla som måste anmälas till din arbetsgivare eller inte.

En bisyssla är en sysselsättning som en anställd har vid sidan av sin anställning. Det kan vara fråga om en annan anställning, ett ideellt engagemang eller ett eget bolag. Det finns ingen lag som direkt reglerar bisysslor inom den privata sektorn, likt det gör för anställda inom den offentliga sektorn (lagen om offentligt anställda). I anställnings- eller kollektivavtalet kan det dock regleras vilka bisysslor som är tillåtna och inte. Det framgår inte av din fråga om det finns någon sådan reglering, varför jag skulle rekommendera dig att se vad som står där och höra med din arbetsgivare innan du börjar med din bisyssla.

Som anställd inom den privata sektorn får du inte emellertid aldrig ha en bisyssla som konkurrerar med ditt ordinarie arbete. Detta grundar sig i din lojalitetsplikt gentemot din arbetsgivare. Lojalitetsplikten utgör en del av anställningsavtalet och innebär att du som anställd ska sätta din arbetsgivares intressen före dina egna och inte agera på ett sådant sätt som kan skada din arbetsgivares verksamhet. Denna skyldighet innebär även att du som anställd har en skyldighet att agera på ett sådant sätt så att dina och din arbetsgivares intressen inte kolliderar. Lojalitetsplikten innefattar även en upplysningsplikt för dig som anställd, vilket innebär att du självmant måste upplysa din arbetsgivare om omständigheter som är av betydelse för att verksamheten ska fungera. Om du som anställd bryter mot lojalitetsplikten så riskerar du att bli uppsagd, eftersom det skulle innebära att du bryter mot anställningsavtalet.

Sammanfattningsvis är det svårt att med säkerhet säga om du måste meddela din arbetsgivare om din bisyssla eller inte, eftersom jag inte vet vad som står i ditt anställnings- eller kollektivavtal. Jag skulle därför rekommendera att du pratar med din arbetsgivare om din tänkte bisyssla för att vara fullt säker på att denna är tillåten och att någon intressekonflikt inte uppstår.

Jag hoppas du fick svar på din fråga och jag skulle varmt rekommendera dig att boka tid med någon av våra jurister om du vill ha vidare rådgivning.

Bästa hälsningar,

Negin AhmadiRådgivare