Får jag måla om mitt hus?

Jag och min sambo äger huset vi bor i. Hon bor inte kvar i huset just nu på grund av att vi ska separera. Eftersom att vi ska separera så ska vi även sälja huset. Jag har målat om i ett rum för att huset ska bli mer attraktivt för köparen. Denna ommålning var något Jag och min sambo var överens om men att det bara är en verbal överenskommelse. Nu när hon vet att jag har målat om så har de bestämt sig för att jävlas med mig. Detta genom att hon kräver att jag återställer rummet till den ursprungliga färgen. Kan hon kräva detta.?

Lawline svarar

 Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga.

Det finns inga särskilda regler angående den typen av åtgärder som du beskriver för samboförhållanden i sambolagen. Det som gäller är som utgångspunkt att den som äger huset får förfoga över det. Ifall ni äger huset tillsammans gäller lagen om samäganderätt. Där stadgas att förvaltningsåtgärder, exempelvis målning, kräver samtliga delägares samtycke (2 § lag om samäganderätt).

Dessutom krävs samtycke i samboförhållanden för flera rättsliga förfoganden, exempelvis försäljning eller pantsättande av egendom (jfr. 23 § sambolagen).

Sammanfattningsvis har din sambos medgivande krävts för ommålningen.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Victor NilssonRådgivare