Får jag hyra ut ett rum i min bostadsrätt utan godkännande från föreningen?

När man vill hyra ut ett rum i sin bostadsrätt i andra hand, behöver man godkännande från bostadsrättsföreningen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Vad är problemet?

Frågan kring huruvida du måste ha godkännande av bostadsrättsföreningen när du hyr ut ett rum till en inneboende regleras i bostadsrättslagen.

Vad säger lagen?

Huvudregeln är att upplåtandet av en bostadsrätt i andra hand till annan för självständigt brukande kräver samtycke av bostadsrättsföreningen (7 kap. 10 § bostadsrättslagen). När du hyr ut ett rum till inneboende i din bostadsrätt innebär inte det självständigt brukande vilket betyder att du inte behöver ha godkännande av bostadsrättsföreningen eftersom det då inte rör sig om andrahandsuthyrning. För att det ska klassas som inneboende krävs det att du bor där samtidigt och har kontrollen över lägenheten. Vanligast sker detta genom uthyrning av ett rum, precis som din fråga berörde.

Du får dock inte ha inneboende om det kan medföra men för antingen föreningen eller någon annan medlem i föreningen (7 kap 8. § bostadsrättslagen). Om det uppstår men så kan du nämligen förlora nyttjanderätten till lägenheten (7 kap. 18 § tredje punkten bostadsrättslagen).

Sammanfattning

Om du bor i lägenheten samtidigt som din inneboende och hyr ut ett rum till denne så rör det sig inte om andrahandsuthyrning och du behöver därför inte godkännande från din bostadsrättsförening.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Emil BengtssonRådgivare