Får hyresvärden renovera lägenheten utan medgivande under uppsägningstiden?

Hej!

Jag sade upp min hyresrätt 1 aug. Tre månaders upps.tid innebär att jag betalar hyran i aug, sep o okt.

Nu vill hyresvärden (en privatperson) börja renovera lägenheten innan 31 okt. då jag redan nu den 7 sept har flyttat från lägenheten.

Jag betalar alltså dubbla hyror i sept o okt. och undrar nu om det verkligen är ok att hyresvärden får tillgång till lägenheten så länge som jag betalar hyra för den.

Jag har förklarat för honom att jag kan ordna flyttstädning nu den 15 sept. men han vidhåller att jag måste betala hyran t.o.m. 31 okt men att han har rätt att renovera lägenheten under uppsägningstiden. Så att den skall vara renoverad och klar för nästa hyresgäst som flyttar in den 1 nov.

Jag anser att han kan börja renovera lägenheten efter att jag slutat att betala hyran den 31 okt eller att han kan acceptera mitt förslag att jag betalar hyra så länge han inte vill börja renovera.

Vem har rätt?

Lawline svarar

Du har sannolikt rätt.

Huvudregeln är att det är hyresgästen som ensamt disponerar över lägenheten och att hyresvärden inte får bereda sig tillträde utan hyresgästens medgivande. Hyresvärden får dock rätt till tillträde utan hyresgästens medgivande för att utöva nödvändig tillsyn eller utföra förbättringsarbeten såsom renovering om detta inte kan skjutas upp utan skada. Ett exempel är vattenskada.

I övrigt måste man skilja på dels mindre brådskande arbeten, dels annat arbete. Det ena är lite brådskande, det andra är inte brådskande alls.

Mindre brådskande förbättringsarbeten får utföras efter meddelande minst en månad i förväg, om arbetena inte orsakar väsentligt hinder eller men i hyresgästens nyttjanderätt. Sådana arbeten får under inga omständigheter utan hyresgästens medgivande utföras under den sista månaden som hyresförhållandet består (oktober). I ditt fall får alltså sådana mindre brådskande förbättringsarbeten utföras om hyresvärden meddelade dig före utgången av augusti månad, men de får inte fortgå under oktober månad, allt detta under förutsättning att väsentliga hinder inte orsakas dig. Detta får bedömas i varje enskilt fall.

Vid annat arbete, får hyresgästen inom en vecka från det att han eller hon fick meddelande om detta säga upp hyresavtalet. Hyresvärden får påbörja arbetet efter den veckan + så lång tid som uppsägningstiden är. I ditt fall får därför sådant arbete inte utan ditt medgivande påbörjas förrän du har flyttat ut.

Allt detta framgår av 12 kap. 26 § jordabalken.

Även om du meddelades om detta innan augusti månads slut, så hinner hyresvärden antagligen inte hinna klart innan oktober månad eftersom arbetet inte får påbörjas förrän 1 månad efter meddelandet. Hyresvärden får under dessa förhållanden inte bereda sig tillträda till din lägenhet för att renovera den utan ditt medgivande om det inte är nödvändigt (nyckelordet är "brådskande"). Jag rekommenderar att du flyttar ut tidigare och låter hyresvärden renovera lägenheten i utbyte mot att du slipper betala hyra under denna period. I andra hand kan du förhandla ner hyran om det är av intresse för dig.

Hör gärna av dig om du vill att vår juristbyrå tar kontakt med hyresvärden och/eller förhandlar bort/ner hyran åt dig så kan vi diskutera pris och exakt uppdrag.

Soroosh Parsa / soroosh.parsa@lawline.se

Soroosh ParsaRådgivare