Får hyresvärden höja hyran?

Tjena bor i en hyreslägenhet. Idag betalar ja 5500 för 59 kvm. Men nu vill ägaren höja hyran till 6900. När ja skrev på den förra ägaren så renoverade ja den. Så kom vi överens med 5500 för hyran. Men nu är det så det är en ny ägare till huset. Och han höjer den till 6900. Hur ser lagen ut ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline!

Reglerna om hyra finns i den s.k. hyreslagen (12 kap. JB). Din hyresvärd får höja hyran så länge höjningen är skälig. Vid skälighetsbedömningen ska man framförallt jämföra med hyran för liknande lägenheter på samma ort. Vidare ska man i bedömningen även beakta lägenhetens storlek, modernitet och planlösning. Om du som hyresgäst upplever att din hyra inte är skälig ska du anmäla hyreshöjningen till Hyresnämnden för att få frågan prövad. Hyresnämnden kommer då att göra en skälighetsbedömning och beakta bl.a. de ovannämnda faktorerna för att fastställa en skälig hyra (12:53-55 JB).

Om hyresvärden lämnat ett skriftligt meddelande om hyreshöjningen kan du bli bunden till den nya hyran om du inte invänder inom tiden vilken du måste motsätta dig hyreshöjningen. Tiden som du har på dig ska framgå i meddelandet, annars kan du inte bli bunden av hyreshöjningen, och ska vara minst två månader (12:54 a JB).

Avslutningsvis skulle jag därmed råda dig att ta kontakt med Hyresnämnden och anmäla hyreshöjningen så fort du har möjlighet till detta.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Återkom gärna om du har ytterligare funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Nhi TranRådgivare