Får grannen röka inomhus?

Jag har nyligen fått en granne under mig som röker konstant, röklukten kommer in i min bostad trots att dörrar och fönster är stängda, jag har självklart klagat hos hyresvärden, pratat med grannen, jag har även varit i kontakt med miljönämnden och hyresgästföreningen, dom säger att grannen har rätt att röka i sin bostad, men i hyreslagen 12 kapitlet, 25 paragrafen står det att när hyresgästen använder lägenheten ska han se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö, det står också att hyresgästen ska vid användningen av lägenheten göra allt som fodras för att bevara sundhet ordning och gott skick inom fastigheten. Har grannen verkligen rätt att utsätta mig för passiv rökning ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Så länge det inte står något annat uttryckligen i hyreskontraktet har man rätt att röka i sin lägenhet och på sin balkong. Man har dock en skyldighet att vårda lägenheten och återställa den när man flyttar igen.

Det är en svår gränsdragning mellan hyresgästens skyldighet att inte utsätta sina grannar för störningar och dennes rättighet att utnyttja sin lägenhet. Idag finns ingen lag som förbjuder rökning i lägenheten och om det inte står i hyreskontraktet blir det svårt att hindra din granne från att fortsätta röka.

Jag skulle råda dig att prata med din granne igen, kanske kan ni hitta en lösning? Sedan föreslår jag att du även kontaktar din hyresvärd igen eftersom det kanske går att göra något åt ventilationen i huset.

Du är välkommen att ta kontakt med oss igen om du har ytterligare frågor.

Vänligen,

Edith GrundinRådgivare