FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet04/08/2018

Får grannarna plocka bären från min buske för att de hänger över på deras tomt?

Hej

Planerade vinbärsbuske väldigt nära tomtgräns för 18 år sedan. Nu när grannen byggt hus på granntomten hänger vinbär över på deras sida. De säger nu att bären som hänger över är deras och gav mig en utskällning imorse när jag skulle plocka några till frukosttallriken

Jag kommer nu i höst att flytta busken för att slippa ha dem vakandes över mig när jag skördar vinbär

Vad säger lagen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

För att besvara din fråga kommer jag att utgå från vissa grundläggande juridiska principer och jordabalken (JB).

Enligt äganderättsliga principer är det just din buske eftersom att du i grund och botten äger den. Det som dock kan vara lurigt är när grenar etc. hänger över på någon annans tomt. Det som dina grannar har rätt att göra är att ta bort grenen från busken om den är till besvär för dem (3 kap. 2 § första stycket JB). De bör dock först be dig att ta bort dem.

Men det de gör i nuläget är inte rätt, de kan alltså inte komma och påstå att det är deras bär. Det är din buske och om grenarna som hänger över är till besvär för dem kan de ta bort dem.

Hoppas att du känner att du fått svar på din fråga och du är såklart också välkommen att ställa en till fråga!
Varma sommarhälsningar,

Clara WågefjellRådgivare