FrågaAVTALSRÄTTGåva24/10/2018

Får en person ge en bil till sin vän oavsett om hur länge personen har ägt bilden och om personen har skulder?

Hej. Jag undrar ifall det finns något krav på hur länge en person ska ha ägt en bil för ett gåvobrev ska vara giltigt till den som personen ger bilen till? Och även ifall en person kan ge en gåva när denne har skulder? Det är en gåva som ska ges mellan vänner.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Din rätt att ge bort en bil påverkas inte av hur lång tid du själv ägt den, men skulder kan däremot påverka om du får ge bort den eller inte. Jag ska förklara i vilka situationer du får ge bort bilen och när du inte får göra det. En enkel sammanfattning hittar du längst ner i svaret.

Finns det något krav på hur länge en person ska ha ägt en bil för att kunna ge den som gåva?

Nej, det finns inte några gränser för hur länge du måste ha ägt något för att kunna ge bort det som gåva. Vill du ge bort din bil till någon kommer gåvan vara giltig även om du precis blev ägare av bilen själv.

Kan en person ge en gåva när denne har skulder?

Det beror på hur mycket skulder du har. Har du skulder som du inte har några problem att betala av i tid påverkar det inte din rätt att ge bort din bil. Då är gåvan okej.

Har du så mycket skulder att du inte kan betala dem i den takt de förfaller och du inte bara har en enstaka och tillfällig svårighet att betala? Då är du på obestånd och då får du inte ge bort egendom av betydande värde. Gör du det ändå begår du brottet oredlighet mot borgenär (brottsbalken 11 kap. 1 §). Det kan leda till fängelse i upp till två år. Det här kräver alltså också att bilen du vill ge bort är värd en del pengar. Är det en gammal bil som har ett mycket begränsat värde borde gåvan inte spela någon roll.

Om du är på obestånd kan det också beslutas att du får i personlig konkurs. Då får du inte heller ge bort egendom helt fritt. Ger du bort bilen när du sitter i den här situationen kan Kronofogden bestämma sig för att återvinna gåvan. Det betyder att de kräver tillbaka bilen (konkurslagen 4 kap. 5 §). Det här kräver också att gåvan är otillbörlig. Ett typiskt exempel på en otillbörlig gåva är om du ger bort något värdefull för att du ska hindra att Kronofogden från att ta ifrån dig egendomen. Vännen som tar emot din gåva ska både känna till att du är skuldsatt och att gåvan är otillbörlig.

Sammanfattning

Du får ge bort din bil oberoende av hur länge du har ägt den själv.

Har du skulder som du kan betala av i tid utan problem gör det inget om du ger bort bilen. Du får däremot inte ge bort bilen om du har så mycket skulder att du inte kan betala dem. Då kan Kronofogden ta tillbaka bilen och använda den för att betala dina skulder. I värsta fall kan du till och med göra dig skyldig till brott om du ger bort bilen i en sån situation.

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor. Funderar du på något mer är du välkommen att höra av dig till oss igen. Funderar du på andra saker som har just med dina tillgångar och skulder att göra så kan du också få hjälp via den kommunala budget- och skuldrådgivningen där du bor.

Vänligen,

Mikaela von BornstedtRådgivare