Får en hyresvärd hyra ut lokaler till hyresgäster som bedriver konkurrerande verksamhet?

Hej

Finns det nån lag om en hyresvärd får hyra ut 2 stycken lokaler för samma verksamhet ( frisörsalong) i samma hus?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om en hyresvärd lagligen får hyra ut två lokaler i samma byggnad till hyresgäster som bedriver konkurrerande verksamhet.

Om det i hyresavtalet står någonting om att hyresvärden inte ska hyra ut lokaler i samma byggnad till någon som bedriver konkurrerande eller likvärdig verksamhet så kan det utgöra ett avtalsbrott att hyra ut lokaler till två hyresgäster som bedriver frisörverksamhet. Om hyresvärden och hyresgästen inte har kommit överens om något sådant så är det däremot inget hinder för hyresvärden att hyra ut två lokaler i samma hus till hyresgäster som bedriver samma verksamhet. Konkurrenslagen reglerar konkurrensfrågor. Syftet med lagen är att se till att fri och effektiv konkurrens råder och att en hyresvärd hyr ut lokalen till två konkurrerande verksamheter anses inte vara otillbörligt.

Hyresvärden i din fråga bryter alltså inte mot någon lag om denne hyr ut två stycken lokaler till två hyresgäster som båda två bedriver frisörverksamhet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Ebba Meyer-LieRådgivare