FrågaFAMILJERÄTTGod man31/12/2018

Får en förvaltare bestämma över ekonomin mellan sambos genom avtal?

Hej då jag och min pojkvän officiellt har blivit sambos, vill vi nu båda komma överens om hur vi ska dela upp på kostnaderna för vår gemensamma lägenhet. Vad vi ska betala vardera för bostaden. Men hans nuvarande god man/förvaltare lägger sig i och försöker bestämma exakt hur vi ska dela på kostnaderna, speciellt vad jag slå betala, men det är väl upp till oss helt att komma överens om det ska inte hon ha med att göra. Hon hade med sig ett vanligt papper, där hon hade,skrivit upp våra namn o då hon begärde våra underskrifter ungefär som ett skriftligt avtal, vi båda skrev tyvärr under, men vill nu häva avtalet, har hon verkligen rätt att göra så, samt att hans god man/förvaltare tillsammans med hans boendestöd (vi bor i en helt vanlig lägenhet) har bestämt själva bakom vår rygg att jag ska betala hälften av hyran och ge i ett kuvert till hans personal? Låter inte helt lagligt

Lawline svarar

Hejsan!

Förvaltare kan ha olika omfattande uppdrag.
Eftersom han är satt under förvaltning agerar förvaltaren under deras uppdrag. Hur deras uppdrag är skrivet och ser ut avgör hur mycket de får bestämma i din pojkväns liv. Förvaltare kan ha allmänna uppdrag som ger dem behörighet för i princip alla ekonomiska angelägenheter som din pojkvän kan ha. De kan även ha särskilda uppdrag för att förvalta specifika saker/egendom, föräldrabalk 11 kap 7§.

Din pojkväns förvaltares uppdrag.
Jag vet inte hur omfattande förvaltarens uppdrag är och kan därför inte kommentera huruvida just hon agerar fel. Men kortfattat kan man säga att om hon har ett allmänt uppdrag där hon bestämmer över alla ekonomiska angelägenheter hos din pojkvän så är det hon gör lagligt. Om hon har ett särskilt uppdrag där hon förvaltar en viss egendom så är det inte lagligt att agera som hon gör.

Jag rekommenderar
Jag tycker att du ska fråga om att läsa hennes uppdrag eller om hon inte får göra detta så kan du be din pojkvän fråga om att läsa hennes uppdrag. Om det är skrivet på så sätt att förvaltaren har att bestämma din pojkväns alla angelägenheter så är det hon gör lagligt.

Med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare