Får en förening neka uthyrning av bostadsrätt?

Hej.

Min tjej vill flytta hem till mig i mitt hus och vill därför hyra ut sin bostadsrätt i 6 månader genom sambolagen. Hon har en person som vill hyra hennes lägenhet och är väl medveten om stambyte och är okej med det. Under stambyte får man bo kvar i lägenheten.

Idag sa föreningens ordförande att hon inte får hyra ut förrän i höst när stambytet är klart. Min tjej kommer att vara tillgänglig och sköta allt som behövs med stamrenoveringen som överlämnande av nycklar etc men ordförande vägrar. Får en förening neka henne till att hyra ut för att det ska stambyte? Finns det någon annan lösning, att skriva in hyresgästen som inneboende?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillstånd krävs för andrahandsuthyrning

Regler om bostadsrätter finns i bostadsrättslagen. Som jag tolkar din fråga så vill din flickvän hyra ut sin bostadsrätt i andra hand. Styrelsens godkännande krävs för andrahandsuthyrning (7 kap. 1 § bostadsrättslagen). Styrelsen har rätt att neka din tjej att hyra ut i andra hand om de anser att hon inte har godtagbara skäl till att hyra ut bostaden. Exempelvis talar det emot att ge tillstånd om anledningen till uthyrningen är att bostadsrättshavaren vill tillgodogöra sig hyra eller om en uthyrning skulle kunna påverka bostadsrättsföreningens skatterättsliga förhållanden. Giltiga skäl för andrahandsuthyrning brukar exempelvis vara sjukdom, ålder, längre utomlandsvistelse samt tillfälligt arbete eller studier på annan ort. Det finns inga uttömmande regler om vad som accepteras som giltiga skäl, men det krävs alltså generellt mer än bara en vilja att hyra ut bostadsrätten för att få tillstånd.

Om styrelsen inte ger sitt samtycke till andrahandsuthyrning kan man överklaga hos Hyresnämnden. Hyresnämnden kan då lämna tillstånd att upplåta bostadsrätten i andra hand om bostadsrättshavaren har skäl för upplåtelsen och om föreningen inte har befogad anledning att vägra samtycke (7 kap. 11 § bostadsrättslagen).

Var går gränsen mellan andra hand och inneboende?

Skillnaden mellan en andrahandsuthyrning och att ha en inneboende är att det inte krävs något tillstånd för att ha en inneboende (7 kap. 8 § bostadsrättslagen). För att det ska räknas som att någon är inneboende krävs det dock att din tjej också bor i lägenheten. Det har konstaterats i domstol i NJA 2001 s. 241 I-II att om lägenheten är upplåten för den inneboendes självständiga brukande (om den hyrs ut för att endast den inneboende ska bo där) så räknas det som en andrahandsuthyrning. Som sagt så krävs det alltså tillstånd för andrahandsuthyrning och därmed också tillstånd om din tjej vill ha en "inneboende" när hon inte bor i lägenheten.

Vad händer om hon hyr ut bostadsrätten utan tillstånd?

Om föreningen skulle upptäcka att din tjej hyr ut lägenheten i andra hand utan tillåtelse så utgör det en grund för förverkande och hennes nyttjanderätt till lägenheten kan då bli uppsagd (7 kap. 18 § andra punkten bostadsrättslagen). Jag skulle därför rekommendera att inte hyra ut i andra hand/ha en inneboende om ni inte har fått tillstånd till det.

Vad ni kan göra

Eftersom att din tjej har blivit nekad att hyra ut i andra hand av styrelsen kan hon överklaga till Hyresnämnden i sin kommun. Hyresnämnden tar sedan ett beslut om hon ska få hyra ut sin bostadsrätt eller inte. Jag rekommenderar starkt att inte hyra ut bostadsrätten utan tillstånd eftersom att din tjej kan bli uppsagd om föreningen upptäcker det. Antingen kan ni överklaga till Hyresnämnden om ni tycker att föreningens vägran till uthyrning är obefogad eller så kan ni vänta tills i höst då styrelsen tillåter uthyrning igen.

Hoppas att detta gav svar på din fråga! Tveka inte att vända dig till oss på Lawline igen om du har fler frågor.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare