Får en förälder flytta utan tillåtelse vid gemensam vårdnad?

Gemensam vårdnad, varannanvecka, 7 årigt barn. Folkbokförd hos mamman. Pappan vill flytta till en annan komun, han har inte körkort och försvårar därför hennes skolplikt bla. Kan jag som mamma neka hans flytt?

Lawline svarar

Hej,
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I Föräldrabalken regleras frågor om barns vårdnad.

I 6 kapitlet 13 § första stycket hänvisar lagen till att det som står om bestämmande rörande barnets personliga angelägenheter enligt 6 kapitlet 11 § ska gälla båda vårdnadshavarna gemensamt. I 6 kapitlet 13 § andra stycket finns undantag om du som mamma på grund av frånvaro, sjukdom, eller något annat inte kan medverka i ett beslut som inte heller kan skjutas upp.

Huvudregeln är alltså att barnets pappa inte får flytta om barnet ska flytta med utan att du som barnets andra vårdnadshavare samtycker. Om pappan skulle flytta med barnet utan godkännande av dig kan pappan göra sig skyldig till egenmäktighet med barn enligt Brottsbalken 7 Kapitlet 4 §.

En förutsättning för växelvis boende är att barnet ska ha någorlunda nära till saker som skola och vänner. Om flytten skulle påverka barnets möjlighet att ta sig till skola och umgänge med vänner skulle det kunna anses gå emot vad som är barnets bästa. Barnets bästa ska vara avgörande för beslut rörande barnet i enlighet med 6 Kapitlet 2 a §.

Man måste också ta hänsyn till barnets egna vilja. Den hänsyn som bör tas ökar i takt med barnets ålder och mognad enligt 6 kapitlet 11 §.

Det finns givetvis också en möjlighet om du skulle vilja att ansöka om ändring i boendesituationen för att få en lösning på skolfrågan.

Råd
Även om det kan vara väldigt svårt att komma överens om saker som detta så rekommenderar jag att ni försöker samarbeta i frågan för att komma fram till den lösning som är bäst för erat barn. Beroende på barnets ålder och mognad kan det även vara en bra idé att se om barnet vill vara med i och prata om detta och uttrycka sin åsikt.

Om du skulle komma fram till att du hellre önskar att ta vidare med detta till domstol så är du alltid välkommen att kontakta våra kunniga jurister för vidare bedömning.

Jag hoppas att det gav svar på din fråga och att det löser sig med boendefrågan.

Med Vänliga Hälsningar,

Lin ToftRådgivare