Får en bostadsrättsförening neka bostadsrättshavare att hyra ut sin bostadslägenhet i andra hand?

Hej! Jag äger en lägenhet i Stockholm som jag inte nyttjar eftersom jag tar hand om min exman som har Alzheimer. Fn bor vi i Dalarna. Jag vill nu hyra ut min lägenhet till en kompis till min son som fått arbete i Sthlm. Styrelsen har låtit mig veta att man vid medlemsmöte beslutat att inte alls bevilja uthyrning i andra hand men att jag kan få hyra ut i fyra månader - de fyra som ”blev över” då min son bott i lägenheten i två månader av de sex som ursprungligen bestämts. Är detta verkligen i enlighet med lagen? Kan mina grannar bestämma över hur jag nyttjar min lägenhet? Tacksam för svar. Vänligen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag uppfattar din fråga som att du äger en bostadsrätt, och har fått beviljat av bostadsrättsföreningen att hyra ut din bostadsrätt i andra hand i 6 månader, men inte mer, och undrar nu om bostadsrättsföreningen verkligen får besluta om att du inte får hyra ut din bostadsrätt längre än de angivna 6 månaderna.

Aktuella bestämmelser om bostadsrätter återfinns i bostadsrättslagen (BRL) 7 kap.

Hyra ut bostadsrätt i andra hand
En bostadsrättshavare har enligt BRL 7 kap 10 § rätt att upplåta (hyra ut) sin lägenhet i andra hand med styrelsens samtycke.

Om styrelsen vägrar att ge sitt samtycke till en andrahandsupplåtelse, får bostadsrättshavare ändå upplåta sin lägenhet i andra hand om hyresnämnden lämnar tillstånd till det, enligt BRL 7 kap 11 §. Tillståndet ska lämnas av hyresnämnden om bostadsrättshavaren har skäl för upplåtelsen och föreningen inte har någon befogad anledning att vägra samtycke.

Utgångspunkten i BRL 7 kap 11 § är att bostadsrättshavaren ska ha stor frihet att upplåta lägenheten i andra hand för att under en tid bo på annat håll. Även skäl som hänför sig till hyresgästen kan vara godtagbara, exempelvis att en närstående behöver lägenheten under en tid. Om bostadsrätten är svår att sälja på grund av rådande marknadsförutsättningar, bör en upplåtelse kunna tillåtas upp emot ett år. Enbart bostadsrätthavarens vilja att tillgodogöra sig hyra för lägenheten är inte ett godtagbart skäl.

Bedömningen i ditt fall
I ditt fall finns alltså möjlighet att, då du saknar bostadsrättsföreningens samtycke till andrahandsuthyrning, pröva ditt ärende hos hyresnämnden. Hyresnämnden kan bevilja dig rätt till andrahandsuthyrning om du har skäl för upplåtelsen och bostadsrättsföreningen inte har en befogad anledning att vägra samtycke. Vid hyresnämndens bedömning av om du har tillräckliga skäl för andrahandsupplåtelsen är utgångspunkten att du ha stor frihet att få upplåta lägenheten i andra hand. Vidare bör du ange skälen att du  bor på annat håll, hos din exman, och att din son behöver lägenheten under en tid. Om du sedan flyttar tillbaka kan din son bo hos dig utan samtycke, då han ses som inneboende, vilket inte kräver bostadsrättsföreningens samtycke. Detta om det inte medför men för bostadsrättsföreningen eller annan medlem i föreningen, enligt BRL 7 kap 8 §

Hoppas du fick svar på dina frågor! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare