FrågaAVTALSRÄTTGåva30/04/2018

Exempel på formuleringar i gåvobrev

Hur formulera ett GÅVOBREV där det framgår att avräkning av gåvor, vid framtida arvskifte, enligt min vilja, inte ska ske. Jag har flera barn varav några hjälper mig med allt det jag behöver. Ett barn vägrar, tyvärr, sedan många år tillbaka varje form av kontakt; besök, telefon, sms, mail och har muntligen sagt att :hon inte vill ha pengar av mig.

Finns regler för vid vilka belopp gåvobrev måste skrivas?

Jag vill att dessa gåvor ska vara "enskild egendom" räcker den formuleringen. Hälsningar Ingela

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inga regler för vid vilka belopp gåvobrev måste skrivas, utan man kan vid varje gåvotillfälle upprätta ett gåvobrev om man vill.

Ja, du kan formulera det så som du har skrivit. Egentligen spelar det ingen roll hur man formulerar sig - det viktigaste är att man förstår vad det är du menar. Här kommer exempel på hur du kan formulera gåvobrevet beträffande icke förskott på arv samt enskild egendom:

"Denna gåva ska inte ses som förskott på arv".

"Denna gåva ska utgöra gåvomottagarens enskilda egendom".

För att komma i kontakt med mig kan du skriva till ni.dekeiser@lawline.se!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare