FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/05/2020

Ett arv kan undantas från en bodelning

Hej!

jag och mitt ex ansökte om skilsmässa den 29/4-2020. vi har 6månaders betänketid då vi har barn under 16år tillsammans,

Min pappa gick bort i oktober 2019 och lämnade då pengar efter sig samt en gård som jag nu håller på att sälja.

Pengarna som han lämnade efter sig sitter fortfarande på dödsboet och jag har inte skiftat ut dom till mig då jag väntar tills gården är såld och skiftar då ut allt samtidigt

Min fråga är: har mitt ex rätt till hälften av dessa pengar? Hon hävdar att hon har rätt till 50% av dessa eftersom vi varit gifta vid tidpunkten han avled.

Det finns ett testamente som min far skrivit där det står att det han lämnar efter sig ska tillfalla mig och om någon händer mig ska dessa pengar tillfalla mina barn och inte till respektives sambo eller fru.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bodelning efter äktenskap
Det är äktenskapsbalken (1987:230) (ÄktB) som reglerar frågor gällande äktenskap. Jag tolkar din fråga som att det handlar om ett arv som du har fått med föreskrift om att det ska vara enskild egendom (ÄktB 7 kap. 2 §). Ett arv som har gjorts till enskild egendom genom villkor i testamente är enskild egendom (ÄktB 7 kap. 2 § p. 4). Enskild egendom ska inte ingå i en bodelning (ÄktB 10 kap. 1 §). Arvet som du fått från din far ska av denna orsak inte ingå i en bodelning.

Sammanfattning
Enskild egendom ska inte ingå i en bodelning. Ett arv som är enskild egendom ska därför undantas från en bodelning.

Hoppas att svaret gav viss vägledning. Om jag har missförstått din fråga är du alltid välkommen att återkomma med en ny.

Lawline RådgivareRådgivare