Ersättningskrav för skador på hyreslägenhet

Hej!

Jag och min x-pojkvän bodde tillsammans i en hyresrätt. Jag stod på kontraktet och han var skriven där. Efter att vi flyttat ut fick vi ett krav på 21000 för skador i lägenheten såsom borrhål och ommålning. Det finns ingen motivation på kravet utan bara prisangivelser för respektive åtgärd. Min fråga är således om 1. Kan jag kräva mitt x på pengar även då han inte stod på kontraktet men var skriven där lika länge som jag och då

han orsakat borrhål etc. ? 2. Kan jag överklaga beslutet då jag anser att räkningen är orimlig och dessutom saknas bildbevis.?

Med vänliga hälsningar Stephanie

Lawline svarar

Hej Stephanie,
tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Du som hyresgäst är ansvarig för eventuella skador på lägenheten oavsett om de orsakats av dig eller någon som du låter bo där. Det framgår av Hyreslagen 12:24 i Jordabalken. Du hittar bestämmelsen här. Man har rätt att måla, tapetsera och liknande under tiden man bor i lägenheten men man är då skyldig att återställa lägenheten som den var när man flyttade in. I vart fall om det rör sig om någon annorlunda tapet/färg som kan göra att lägenheten sjunker i värde. Gör man inte det kan man bli skyldig att ersätta hyresvärden. Detta följer av 12:24a.

Självklart kan du kräva din före detta pojkvän på ersättning för de skador han orsakat på lägenheten. Dock blir du skyldig att betala hyresvärden även för hans del. Om ni varken målat om eller borrat så ska ni ju inte behöva stå för de kostnaderna. Så kallat normalt slitage ska man inte heller behöva betala för.

Mitt råd är att du låter bli att betala fakturan om du anser att den är felaktig. Om du anser att du är skyldig att betala endast en del av den så gör du det och meddelar hyresvärden om varför du endast betalar en del. Om hyresvärden går vidare och skickar ett inkassokrav så bestrider du det och motiverar att du inte anser att kravet är befogat. Hyresvärden måste då ta ärendet vidare till allmän domstol som får göra sin bedömning.

Du kan ta kontakt med hyresnämnden som kan medla, det vill säga hjälpa dig och hyresvärden att komma fram till en lösning. De kan dock inte fatta något beslut i tvisten. Hyresnämndens hemsida med kontaktuppgifter hittar du här.

Hör gärna av dig igen om du har ytterligare frågor.

Vänligen,

Edith GrundinRådgivare