Enskild egendom vid makes bortgång

Vi är gifta och har skrivit ett äktenskapsförord. Vi har ett gemensamt barn. Om någon av oss dör, ärver den andra partern även det som i äktenskapsförordet är skriver som enskild egendom? Vi har för närvarande inget testamente. Vi vill att den kvarlevande ska ärva allt, inklusive det som står som enskild egendom.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

När en make gått bort ska en bodelning mellan dödsboet och efterlevande make upprättas innan arvskiftet sker. I bodelningen ingår vanligtvis endast giftorättsgods (10:1 ÄktB), vilket innebär att enskild egendom utesluts. Dock kan den efterlevande maken ärva enskild egendom från den bortgångna (3 kap ÄrvB).

Man kan luras av reglerna och tro att arvingar ärver enskild egendom omedelbart vid en makes bortgång men arvingarna har endast rätt till efterarv efter att den andra maken även gått bort. För att kring gå detta behövs ett testamente. Att egendomen är enskild kommer dock påverka förfoganderätten hos efterlevande make och inskränka makens rätt att bland annat ge bort och testamentera bort egendomen.

Jag rekommenderar att upprätta ett testamente som säger att efterlevande make ärver allt (inklusive enskild egendom) med fri förfoganderätt efter avliden make.

Hoppas du fått svar på din fråga!

MVH Patrik Olsson

Patrik OlssonRådgivare