Enskild egendom utan äktenskapsförord

Behöver hjälp! Min man vill skiljas efter många som gifta. Jag har för några år sedan fått en sommarbostad som enskild gåva av mina föräldrar. Det har de skrivit i gåvobrevet jag fått av dem. Nu har jag lätt panik då en vän nämnde att hon trodde att vi utöver detta måste ha skrivit in det som ett äktenskapsförord. Vad gäller? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Vid en skilsmässa ska allt giftorättsgods ingå i den bodelning som ska göras (äktenskapsbalken 9 kap 1 §). Gifoträttsgods är all er egendom som inte är enskild egendom (7 kap 1 §). Det är inte alls så att ni nödvändigtvis måste ha skrivit in det som äktenskapsförord för att det ska räknas som enskild egendom och därmed inte ingå i bodelningen. Regeln som finns i 7 kap 1 § 2 p nämner att även gåva som ena maken har fått med villkoret att det ska vara dennes enskilda räknas som enskild egendom. Om det inte står något om att egendomen ska vara din enskilda är inte gåvobrevet i sig tillräckligt för att bostaden ska räknas som din enskilda egendom. Men om det i gåvobrevet står att sommarbostaden ska vara din enskilda så räcker det alltså för att den inte ska ingå i bodelningen.

Hoppas du fått svar på din fundering!

Med vänlig hälsning,

Henrik ÄrnlövRådgivare