FrågaAVTALSRÄTTGåva11/02/2018

Enskild egendom sammanblandad med samboegendom

När jag givit en gåva till min son, som används till kontantinsats vid husköp. Och nu ska huset säljas och sonen och sambon har separerat, kan han då få tillbaka kontantinsatsen?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att din son och hans före detta sambo köpte huset tillsammans, och att detta ska delas lika mellan dem vid deras separation.

För att sin son ska ha rätt att få ut det han lagt in som kontantinsats utan att fd sambon ska få del av detta krävs att det i gåvobrevet framgår att egendomen ska vara hans enskilda. Det innebär att egendomen inte ska delas lika vid separation.

I detta fallet finns det dock risk att den enskilda egendomen sammanblandats med samboegendom (gemensam egendom, dvs huset), se NJA 1992 s773. Detta innebär att den enskilda egendomen förlorat sin form och att den i sådant fall ska delas lika mellan din son och hans fd sambo. Det krävs dock en bedömning från fall till fall. Risken är dock stor att det skulle räknas som en sammanblandning.

En annan möjlighet för din son att få ut sin kontantinsats är om han och fd sambon skrivit ett skuldebrev där det framgår att din son lagt in mer i kontantinsats, och att han ska få tillbaka detta vid försäljning av huset.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare