Enskild egendom mellan makar efter arv

Hej.

Jag undrar om min svärmors arv efter hennes mor kan bli enskild egendom eller om det måste delas med hennes make?

Det är inget skrivet om enskild egendom i testamentet.

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Äktenskapsbalken (1987:230) reglerar makars giftorättsgods och enskilda egendom, se här. Om det inte finns någonting skrivet i testamentet om att det som din svärmor ärver av sin mor ska vara din svärmors enskilda egendom, så innebär det att den ärvda egendomen kommer att vara giftorättsgods mellan din svärmor och hennes make. Detta innebär i sin tur att om din svärmor och hennes make skulle skilja sig eller om din svärmor avlider, så kommer den egendom som hon ärvt av sin mor att ingå i en bodelning och alltså delas mellan henne och hennes make.

Det finns dock en möjlighet för din svärmor att göra just dessa tillgångar som hon ärvt av sin mor till sin enskilda egendom, så att de då inte ska ingå i en framtida bodelning. Detta är möjligt genom att din svärmor och hennes make upprättar ett äktenskapsförord. Regler om äktenskapsförord finns i äktenskapsbalken kap. 7 § 3, se här. I äktenskapsförordet kan makarna bestämma att viss egendom ska vara enskild egendom och således ska den inte ingå i en bodelning. Ett äktenskapsförord måste upprättas skriftligen och undertecknas av både din svärmor och hennes make för att det ska vara giltigt. Det måste även registreras hos Skatteverket.

Om ytterligare råd behövs för att eventuellt upprätta ett äktenskapsförord, råder jag er att ta kontakt med familjerättsrådgivare som kan hjälpa till. Det går enkelt att boka en tid genom knappen "boka rådgivning" här uppe till höger.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare