Enskild egendom genom köpeavtal

För ungefär tjugo år sen köpte min man som då var min sambo ett litet skogsbruk av sin far. På kontraktet står det att det ska vara enskild egendom. Nu ska vi skiljas och jag undrar om det är så att det ska betraktas som enskild egendom trots det köptes som gemensamt bruk för gemensamma pengar. Eller om det ska tas upp i bodelningen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 7:2 Äktenskapsbalken se https://lagen.nu/1987:230 krävs det i detta fall att äktenskapsförord föreligger som talar om att skogsbruket ska vara enskild egendom. Man kan diskutera hur mycket din partner köpte skogsbruket för. Är det en så pass låg köpeskilling att det lika gärna kunnat vara en gåva kan det komma att falla inom skyddet för enskild egendom, men generellt krävs alltså ett äktenskapsförord.

Gabriella LundqvistRådgivare