Enskild egendom genom äktenskapsförord

Jag är gift och vi har gemensamt barn. Min man har ett barn från tidigare äktenskap.Vi bor i BR lägenhet som står på mig.Hur skall vi göra att lägenheten skall vara min enskild egendom?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Du kan göra lägenheten till din enskilda egendom genom att upprätta ett äktenskapsförord där ni skriver att bostadsrätten ska vara din enskilda egendom. Rättsverkningarna av ett sådant äktenskapsförord blir att fastigheten inte ingår i en bodelning om du och din man skulle skilja er eller om du avlider, se 10 kap. 1 § och 7 kap. 1 § Äktenskapsbalken (ÄktB) https://lagen.nu/1987:230. Annars kommer fastigheten att räknas som giftorättsgods (se 7 kap. 1 § ÄktB), vilket innebär att den ska ingå i en eventuell bodelning, trots att det är du som ensam har köpt fastigheten innan äktenskapet. Om inget äktenskapsförord skrivs och du avlider, kommer din och din mans egendom att läggas samman och delas lika i bodelningen. Detta kan innebära att t.ex. hälften av fastigheten går till din man vid din bortgång, och sedan ärvs den av hans barn när han avlider.

Det spelar ingen roll om du säljer fastigheten och köper en ny för gemensamt bruk, såvida inget äktenskapsförord är skrivet räknas den som giftorättsgods och ingår således i en bodelning. Om ni skriver i äktenskapsförord att eran nuvarande bostad ska vara din enskilda egendom, och du säljer fastigheten, så blir pengarna ("surrogatet") och det eventuellt nya huset du köper för de pengarna också enskild egendom, se 7 kap 2 § 1 st. 6 p. ÄktB. Avkastning av enskild egendom är dock enligt huvudregeln giftorättsgods. Om du säljer din enskilda egendom och köper en ny fastighet torde det enklaste vara att skriva äktenskapsförord även avseende den nya fastigheten.

Ett äktenskapsförord ska upprättas skriftligen och undertecknas av båda makarna. Det ska sedan registreras hos Skatteverket, se 7 kap. 3 § ÄktB.

Förutom ett äktenskapsförord där ni förordnar att fastigheten ska vara din enskilda egendom, bör du reglera vem som ska få fastigheten vid ditt frånfälle genom ett testamente (t.ex. att ert gemensamma barn ska ärva fastigheten, men att maken ska ha nyttjanderätt).

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare