FrågaFAMILJERÄTTBodelning09/08/2017

Enskild egendom eller giftorättsgods

Min man och jag har varit gifta i 4 år. Han har ett pensionskonto från tiden då han var elitidrottare där hälften av hans lön sattes in varje månad. Vi lever dock delvis på de pengarna idag. Ska det kontot ingå i bodelningen eller räknas den som enskild egendom?

Med vänlig hälsning, Linnea

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline.

Äktenskapsbalken 7 kap.1§ stadgas att all egendom en make äger är giftorättsgods, såvida den inte är enskild egendom.

Enskild egendom är enligt Äktenskapsbalken 7 kap. 2§ egendom som gjorts enskild genom äktenskapsförord, egendom som en make fått i gåva, genom testamente eller arv med villkor att denna ska vara egendom eller liknande.

I ert fall tyder ingenting på att något av ovan skett, egendomen ska således anses vara giftorättsgods. Vid en eventuell bodelning ska, enligt Äktenskapsbalken 10 kap. 1§, makarnas giftorättsgods ingå. Ni ska alltså dela på dessa pengar vid en eventuell bodelning, såvida äktenskapsförord inte har skrivits om den särskilda egendomen.

Hoppas att svaret hjälpte er, ha en fortsatt trevlig dag.

Marcus AnstrinRådgivare