FrågaFAMILJERÄTTBodelning13/04/2014

Enskild egendom, äktenskapsförord

Hej! Jag och min blivande man har varit sambo i nästan 30 år och har ett gemensamt barn som är 22 år. Vi planerar nu att gifta oss för att säkerställa att den andre parten ärver allt om en av oss skulle dö (hus, kapital mm). Min mor lever än, men jag vill att det arv jag så småningom kommer att få efter henne blir min enskilda egendom. Tänkte skriva ett enkelt äktenskapsförord efter mall på nätet om detta. Räcker detta eller måste jag anlita en jurist?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Genom ett äktenskapsförord kan ni som makar bestämma hur er egendom ska klassificeras, som enskild egendom eller giftorättsgods, vilket påverkar en framtida bodelning.
I bodelningen ingår giftorättsgods men inte enskild egendom, se Äktenskapsbalken 10:1 (ÄktB) (länk https://lagen.nu/1987:230).

För att ett äktenskapsförord ska vara giltigt måste det uppfylla formkraven i ÄktB 7:3

- Skriftligt

- Undertecknat av båda makar

- Registrerat hos Skatteverket

En annan möjlighet är att din mor i ett testamente anger att det du erhåller i arv från henne ska utgöra din enskilda egendom, den egendomen kommer då inte ingå i en bodelning.

Om du önskar hjälp med att skriva ett äktenskapsförord kan du använda dig av vår avtalstjänst, se http://lawline.se/avtal/aktenskapsforord
I och med att du använder tjänsten anpassas förordet efter dina önskemål, vilket är säkrare än att använda en mall på nätet

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare