Enskild egendom

Vi är gifta o äger vårt hus tillsammans Vi tänker köpa liten bostadsrätt i närheten av våra utflugna döttrar Kan vi skriva den som enskild egendom för min fru?Tanken är att våra gemensamma barn ska ärva bostadsrätten.Måste det finnas ett testamente?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline.

All tillgångar som makar har räknas till makarnas giftorättsgods, om inte annat framgår av äktenskapsförord eller villkor av gåvogivare. Så i ditt fall är huvudregeln att en bostadsrätt ni köper är giftorättsgods, men om ni i ett äktenskapsförord skriver att det är din frus enskilda egendom anses den endast tillhöra henne. Följden av det är att den vid en framtida bodelning inte ska delas mellan makarna.

Bröstarvingar, alltså barn, ärver sina föräldrar. Men om den bortgångne är gift tillfaller de gemensamma barnens del den kvarlevande maken fram till dennes bortgång. I ditt fall innebär det att om din fru avlider före dig kommer du att få din frus tillgångar fram till din bortgång, och först därefter får era barn ut sitt arv efter såväl sin mor som far.

Hoppas det gav svar på din fråga.

Bästa hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare