En uthyrd lokal har haft brister i skicket under hyrestiden; fråga om påföljder med anledning av bristen

Hej, jag har fråga som gäller en resturang. Hyresgästen hyr lokalen ifrån kommunen, men ventilationen är avstängd. Hyresgästen har påpekat detta i flera veckor, och det har inte hänt någonting. Vad har man som hyresgäst för rättigheter? Och vad kan man kräva för att någonting skall hända? För hen har förlorat kunder på grund av rök i lokalen, och även blivit sjuk då hen har varit tvingad till att ha fönsterna öppna. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga, undrar du om hyresgästen kan göra gällande något anspråk mot hyresvärden (kommunen)

Mitt svar är strukturerat så att jag först sammanfattar mina slutsatser. Därefter följer min utredning av ditt problem.

Sammanfattning

Kommunen är skyldig att hålla lokalen i brukbart skick under hyrestiden. Brister kommunen i sin skyldighet, kan hyresgästen bl.a. på hyran nedsatt så länge bristen finns och skadestånd för liden skada.

Jag kan tyvärr inte ge någon närmare bedömning av t.ex. ett eventuellt skadestånds storlek, då jag inte har underlag för en sådan bedömning.

Hyresvärdens skyldigheter

Kommunen är skyldig att hålla lägenheten "i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet" (12 kap. 9 § första stycket och 15 § första stycket jordabalken (JB)). Poängen är att lägenheten ska kunna användas för det ändamål den är avsedd att användas.

Det är sannolikt att kommunen har brustit mot sin skyldighet. En restauranglokal behöver ofta god ventilation för att kunna användas för matlagning.

Hyresavtalet kan dock begränsa kommunens skyldigheter, eftersom det gäller en lokal (12 kap. 9 § andra stycket första punkten och 15 § första stycket JB)

Vad händer om hyresvärden brister i sina skyldigheter?

Hyresgästen kan göra gällande en del påföljder om kommunen brister i sina skyldigheter (12 kap. 16 § JB). Mest relevanta här är följande:

1. Nedsättning av hyran under tiden lokalen är i bristfälligt skick (12 kap. 11 § första stycket tredje punkten JB).

2. Ersättning för skada, förutom om kommunen visar att bristen inte är kommunens fel (12 kap. 11 § första stycket fjärde punkten JB)

3. I värsta fall kan hyresgästen även säga upp hyresavtalet, om kommunen inte rättar bristen efter tillsägelse (12 kap. 11 § första stycket andra punkten JB).

Jag har dessvärre inte underlag för att bedöma skadans omfattning. Därför kan jag inte ge någon närmare ledning om skadeståndets storlek.

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

____________________________________

Behöver du vidare hjälp med hyresgästens rättigheter vid lokalhyresavtal är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till fredag 10:00–16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare