En person som inte äger något har en skuld till mig, kan jag kräva betalning från hans fru?

En person är skyldig mig pengar. Det finns ett dokument skrivet på lånet. Jag vann i domstol, men personen äger inte ett öre, så kronofogden kunde inte driva in skulden. Nu har han gift sig. Om paret inte skrivit något om hennes egendom, kan hon tvingas betala hans skuld till mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler för makars egendom finns i äktenskapsbalken (ÄktB). Jag utgår i mitt svar från att personen som har en skuld till dig står ensam på lånet.

Huvudregeln är att varje make i ett äktenskap svarar för sina egna tillgångar och skulder. Det innebär att personen som är skyldig dig pengar är ensamt ansvarig för att betala skulden till dig. (1:3 ÄktB) Om makarna istället gemensamt skulle tagit lånet av dig skulle de också varit gemensamt ansvariga för att betala dig. (2§ SkbrL) Utifrån din fråga verkar det inte så i detta fall. Du kan därav inte kräva betalning för skulden från hans maka.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga annars är du välkommen att ställa en ny!

Sandra LundinRådgivare