En kvinna påstår att vi har haft sexuellt umgänge, vad kan jag göra?

Kan man döma en person för förtal om denne påstår sig ha gjort sexuella saker med en person och detta inte är sant? En kvinna påstår att hon och jag har haft sexuellt umgänge, och hon har pratat med min flickvän och mina vänner om det, men alltihop är påhittat. Vad kan jag göra rent juridiskt? Tack.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag förstår att du är missnöjd med situationen och ska försöka hjälpa dig så gott som möjligt. För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av brottsbalken (BrB).

Förtal är att utpekas som klandervärd

För att förtal ska vara aktuellt krävs att en person ska ha utpekat en annan som brottslig eller klandervärd för att andra ska se ned på personen (5 kap. 1 § BrB). Detta ska man ha gjort med vilja, alltså vilja att utpeka den andre som klandervärd och vilja att andra ska se ner på personen. I ditt fall har kvinnan på något vis utpekat dig som klandervärd om det gjordes i en negativ klang. Dock är det svårt att säga om detta fall verkligen kommer att klassas som förtal - det krävs ganska mycket för att nå upp till förtal. Dessutom är det oftast du själv som måste driva fallet också, vilket gör det ännu svårare.

Mitt råd är att prata med kvinnan

Det jag istället skulle ha gjort, och råder dig till, är att prata med kvinnan som sprider dessa rykten om dig, och kanske informera om att det kan röra sig om förtal om hon fortsätter som hon gör.

Hoppas att allt löser sig och du är såklart välkommen med fler frågor om det dyker upp.
Ha en fortsatt fin kväll!

Hjärtliga hälsningar från Göteborg,

Clara WågefjellRådgivare