En kommuns rätt att köpa in sig i en bostadsrättsförening

Hej Lawline.

Min bostadsrättsförening håller på och reviderar stadgarna och har därvid kommit in på frågor kring kommunens rätt att köpa in sig i vår förening och att hyra ut i andra hand. Vi vill inte försöka undadra oss vårt samhällsansvar, det är inte det frågan gäller utan

1) har kommunen förköpsrätt om en lgh skulle bli till salu?

2) har föreningen förköpsrätt eller kan vi skriva in någon form av hembudsskyldighet i stadgarna?

3) om ja båda fallen, vem har företräde?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Varken ni eller kommunen har någon förköpsrätt. Det är ägaren till bostadsrätten som bedömer fritt vem denne vill sälja sin lägenhet till. Ni har vissa möjlighet att skriva in villkor i stadgarna, men dessa möjligheter är kraftigt beskurna av tvingande regler i bostadsrättslagen. Tyvärr för er del finns det inte rättsligt stöd för att skriva in den typen av villkor i er bostadsrättsförening. Det framgår nämligen av 2 kap. 4 § 2 st bostadsrättslagen att en kommun som har köpt en bostadsrätt inte får vägras tillträde i föreningen.

Det finns vissa jurister som menar att regleringen i bostadsrättslagen skulle strida mot olika rättighet- och frihetsregler i EKMR och annan Europarätt, men frågan har såvitt jag vet inte prövats närmare i Svenska domstolar. Nuvarande gällande rätt är alltså att varken bostadrättsföreningen eller kommunen har förköpsrätt. Vinner en kommun en budgivning, så har bostadsrättsföreningen inte möjlighet att neka kommunen inträde i bostadsrättsföreningen.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning

Erik JohanssonRådgivare