En bostadsrättshavare debiteras avgift för nyttigheter som bostadsrättshavaren inte får tillgång till. Är detta förenligt med gällande rätt?

Hej,

Vi har en butikslokal i en BRF förening, m.a.o vi äger lokalen, och är en del av föreningen.

Föreningen har beslutat att lägenheterna i föreningen skall ha internet genom ett gruppavtal med ett bolag.

Detta gäller dock inte för butikslokalerna i fastigheten utan enbart för dom fastboende.

Hyresavin som kom nu, som gäller för april månad har BRF debiterat för bredband, vilket är specificerat på avin seperat.

Är det tillåten att debitera för en tjänst/produkt som inte finns?

Den är inte indragen i lokalen, och kommer inte att finnas där, samt avtalet mellan BRF och bolaget specifikt säger att det inte gäller lokalerna.

Tacksam för svar.

Eventuellt betalar jag hyrans normala del som vanligt och deponera restsumman hos länsstyrelsen så länge.

med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga, undrar du om föreningen kan höja avgiften för er lokal, som inte drar nytta av den nyttighet avgiftshöjningen ska betala.

Mitt svar är strukturerat så att jag först sammanfattar mina slutsatser. Därefter följer min utredning av ditt problem.

Rekommendation

Undersök eventuellt föreningens stadgar för att se om beslutet har skett i enlighet med dem.

Sammanfattning

Föreningens beslut strider sannolikt mot likhetsprincipen, och eventuellt den s.k. generalklausulen.

Bestämning av årsavgiften

Årsavgiften är den enda formen av avgift som en bostadsrättsförening kan ta ut, med vissa undantag (7 kap. 14 § första stycket bostadsrättslagen). Årsavgiften utgår oftast som en månadsavgift och är tänkt att täcka föreningens löpande kostnader.

Styrelsen bestämmer årsavgiftens storlek, inom de ramar stadgarna och bostadsrättslagen sätter (7 kap. 14 § bostadsrättslagen).

För att undersöka om avgiftssättningen är godtagbar måste du alltså undersöka föreningens stadgar.

Likhetsprincipen

Avgiftsbestämningen skulle eventuellt kunna strida mot likhetsprincipen. Den innebär att föreningens medlemmar som huvudregel ska behandlas lika som medlemmar.

Likhetsprincipen tar främst sikte på att hindra illojala eller otillbörliga åtgärder riktade mot enskilda föreningsmedlemmar (se vidare fallen NJA 1989 s. 751 och NJA 2009 s. 550).

Det är sannolikt att föreningens beslut kan strida mot likhetsprincipen, eftersom ni debiteras en avgift för något ni över huvud taget inte drar någon nytta av.

Generalklausulen

En annan allmän regel som kan komma ifråga här är den s.k. generalklausulen. Den innebär att de som har bestämmanderätt inte får ge andra medlemmar en otillbörlig fördel på bekostnad av någon annan medlem.

Det är dock oklart vad som gör en fördel "otillbörlig". Mot bakgrund av befintlig praxis är jag lite tveksam om generalklausulen är tillämplig, men det är inte helt uteslutet.

Övrigt: deponering av avgift

Var uppmärksam på att deponering av avgift hos länsstyrelsen bara är en rättighet vid hyresrätt. Det är ingen rättighet vid bostadsrätt. Detta innebär att föreningen skulle kunna säga upp er från lokalen, trots att ni har deponerat det överskjutande beloppet hos länsstyrelsen.

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

____________________________________

Behöver du vidare hjälp med årsavgift i bostadsrättsförening är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till fredag 10:00–16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare