FrågaFAMILJERÄTTBodelning07/08/2017

Egendom som är enskild genom äktenskapsförord ingår inte i bodelning

Hej!

Jag är orolig och har fråga om äktenskapsförord .

Jag är gift och bor på en lägenhet bostadsrätt (min lägenhet) med min fru sedan 2 år tillbaka och vi har en son 1 år gammal.

Jag har skrivit med min nuvarande fru ett äktenskapsförord innan vi blev gifta och registrerad i Skatteverket.

På äktenskapsförord står all egendom enskild (all egendom som var och en av oss förvärvat under äktenskapet, liksom all avkastning därav ska vara förvärvarens enskilda egendom, som den andre saknar giftorätt i. )

Nu vi vill göra skilsmässa och jag är orolig om min fru kan få bodelning eller ni tycker att hon inte har rätt för detta eftersom vi redan skev äktenskapsförord.

tack så mycket.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Utifrån det du skriver i din fråga låter det som att din bostadsrätt inte kommer ingå i en bodelning, och du får alltså behålla den själv. Bara giftorättsgods ingår i bodelning (se 10 kap. 1 § äktenskapsbalken).

Eftersom bostadsrätten är enskild egendom genom äktenskapsförordet så kommer den inte ingå i bodelningen (se 10 kap. 1 § äktenskapsbalken). Det kommer inte heller vara aktuellt att din fru tar över den om hon behöver den bäst (se 11 kap. 8 § äktenskapsbalken).

Hoppas du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Rebecca AxelssonRådgivare