Dröjsmål med att betala hyran

Hej

jag kunde inte betalar mina 3 hyresavier sedan september. jag har inte råd och betlar dem just nu?j va händer nu?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Din fråga aktualiserar reglerna i 12 kap jordabalken (JB). Hyresrätten är som utgångspunkt förverkad och hyresvärden har rätt att säga upp hyresavtalet att upphöra i förtid om hyresgästen dröjer med att betala hyran mer än en vecka efter förfallodagen (12 kap 42 § punkt 1 JB).

Om hyresrätten är förverkad p.g.a. att hyresgästen dröjt med att betala hyran men en rättelse görs innan hyresvärden har sagt upp avtalet, kan hyresgästen inte skiljas från lägenheten på den grunden (12 kap 43 § JB). Om hyresrätten är förverkad p.g.a. dröjsmål med betalning av hyran och hyresvärden därför sagt upp avtalet, får hyresgästen inte på grund av dröjsmålet skiljas från lägenheten, om hyran betalas eller deponeras hos länsstyrelsen inom tre veckor från det att hyresgästen har delgetts underrättelse om att han genom att betala hyran på angivet sätt får tillbaka hyresrätten (12 kap 44 § JB).

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Michaela IosifidouRådgivare