Dold samäganderätt?

Hej, Jag har flyttat till min sambo för 5 månader sedan. Han har en villa och ett lån på det ungefär 1 miljon. Han säger att han betalar ränta 6 tusen i månad och vill att jag skulle hjälpa honom och betala den. Jag tänker att det kan vara orättvist för att det är han som äger villan. Och en sak till . Jag tänker att 6 tusen av 1 miljon är ränta på 6% och bakom dem 6 tusen som han betalar till ligger något annat. Det kan vara att han betalar lånet och om jag skulle betala en halva av dem 6 tusen skulle betyda att jag köper hans egendom till honom. Jag vill få veta hur skulle vara rätt att betala. Bolån ligger ju oftast mindre än 3% bara. Månads utgifter betalar jag 50% och betalar hela maten för att min dotter bor med mig. Jag skulle vara tacksam för svaret. Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Som jag förstår det är det hans hus och det är inte förvärvat för ert gemensamma brukande utan han har köpt villa till sig själv. Då ni är sambos kommer bostaden därför inte kunna vara med i en eventuell bodelning mellan er (se 3§ Sambolagen). Det finns dock några exempel där Högsta Domstolen ansett att en sambo haft en så kallad dold samäganderätt till egendom (jfr NJA 2008 s 826), vilket innebär att den ena sambon haft en viss äganderätt till egendomen.

Kriterierna som ställs upp för att dold samäganderätt ska anses förelägga är (a) att  en av samborna har köpt egendom i sitt namn men för gemensamt bruk, (b) att den andre sambon har möjliggjort/underlättat förvärvet genom ett ekonomiskt tillskott, (c) att sambon som köpte egendomen har förstått att syftet med det ekonomiska tillskottet varit att det ska föreligga samäganderätt och (d) att det föreligger en gemensam partsvilja att egendomen som inköpts skulle vara samägd.

Kraven för att ge en sambo dold samäganderätt är med andra ord höga. Utifrån dagens praxis skulle jag säga att ditt bidragande till betalning av lånets ränta inte utlöser en dold samäganderätt.

Att du då betalar en del av hans lånekostnader kommer inte göra dig till ägare av huset.

En ränteberäkning görs oftast utifrån helår så en månadsvis betalning på sex tusen kronor i räntekostnader på ett enmiljonslån blir per helåret 72 000kr eller en ränta på helårsbasis på 7,2%. Eftersom att räntorna rent generellt är låga just nu skulle jag dock säga att det rör sig om mer än enmiljonslån i detta fall.

En ytterst personlig åsikt är att jag tycker att det är bra om man sätter sig ner och funderar på hur man gör boendekostnader mellan varandra så rättvisa som möjligt. Att då betala en annans räntekostnader på ett lån kan faktiskt ses som att du hyr in dig i din sambos villa, vilket bör göra era boendekostnader mer rättvisa mellan er.

Hoppas mitt svar var tillfredsställande,

Lawline RådgivareRådgivare