Deponering av hyra hos länsstyrelsen

Hej

Om en hyresvärd inte åtar sig att laga fel i huset som han hyr ut. Vad gör man med hyran då kan man betala den till länsstyrelsen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är korrekt. Om du som hyresgäst anser att du enligt 12 kap 11–14, 16–18 eller 26 §§ Jordabalken har rätt till nedsättning av hyran eller till ersättning för skada eller för avhjälpande av brist osv får du deponera belopp hos länsstyrelsen (12 kap 21 § första stycket Jordabalken). Således är det fullt möjligt att stödja sig på nyss nämnda paragraf för att deponera ett belopp hos Länsstyrelsen då hyresvärden inte åtgärdar ett fel denne har åtagit sig att åtgärda.

Hoppas du känner dig nöjd med svaret på din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare