Delning av samboegendom samt möjlighet att förvära äganderätt av annan sambos egendom utan bodelning?

Jag har kvar möbler hos mitt ex sedan 4 månader tillbaka. Vi bodde ihop i ca 10 månader och till en början stod båda på hyreskontraktet, vilket ändrades till enbart hennes namn efter ca 7 månader. De flesta fakturor står i hennes namn men jag har gjort kontoutdrag från min bank med exakt belopp, datum och mottagare på betalningen. Hon har även sålt en del av mina möbler utan tillstånd. Har jag rätt att kräva tillbaka mina möbler och ev. pengar för det hon har sålt/förstört av mina möbler? Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Det är först av relevans att ta reda på om ni klassas som sambos, och därmed faller in under sambolagens regler om bodelning. För detta krävs:

1. Två personer som stadigvarende bor tillsammans

Med detta menas att personerna inte får bo tillsammans under mycket kort tidsperiod. 10 månader borde räcka för att uppfylla rekvisitet "stadigvarande", om inte andra omständigheter talar för motsatsen.

2. I ett partsförhållande

Detta rekvisit innebär egentligen att det ska vara den typ av förhållande där sexuellt samliv är karaktäristiskt (observera att detta inte är ett krav, men det ger en aning om vad som ett "partsförhållande" innebär, en kärleksrelation.

3. Har gemensamt hushåll

 För att detta rekvisit ska vara uppfyllt krävs att någon form av ekonomiskt samarbete och hushållsgemenskap ska föreligga. Exempelvis om ni har ett kylskåp som inte är uppdelat.

Ni klassas troligen som sambor enligt sambolagen. Detta innebär att vid samboförhållandets upphörande ska gemensamt bohag (möbler, hushållsmaskiner osv) som inhandlats för gemensam användning efter (eller precis innan) det att samboförhållandet inleddes.

Den egendomen ska som huvudregel räknas ihop delas mellan samborna efter avdrag för skulder. Det finns emellertid undantag från denna huvudregel, exempelvis då samboförhållandet varit relativt kortvarigt. I sådana fall är det naturligare att göra vissa avdrag beroende på vem soms inhandlat bohaget. Notera att annars tas ingen hänsyn till vem som faktiskt betalat för bohaget, så länge det är förvärvat för gemensam användning.

Om du vill ha bodelning måste du inom ett år från dess att samboförhållandet upphör begära detta. Bodelningen görs med utgångspunkt i hur de ekonomiska förhållandena var då samoförhållandet upphörde.

Gällande egendom som inte är samboegendom (eller om bodelning inte begärs) äger den som köpt egendomen den. Det finns ingen möjlighet för den andre att ta över egendom annat genom gåva, bodelning eller ex. köp. Du har således rätt till den egendomen som du äger, även om den förvaras i hennes lägenhet.

Jag hoppas att detta var till hjälp, annars är du välkommen att höra av dig igen.

Se gärna sambolagen, https://lagen.nu/2003:376

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare