FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag31/07/2018

Civilrättsligt avtal med eget företag

Hej,

Jag undrar om det är möjligt att ta ut en hyra på sig själv. Jag ska förklara.

Vi bor i en avstyckad gård med 2 fastigheter med olika beteckningar. Vi önskar att driva en verksamhet i ett av husen. Ett cafe med gård. Dvs att ena huset kommer endast vara till för verksamheten.

Vi önskar att kunna ta ut en marknadsmässig hyra som privatpersoner från mitt AB företag och undrar om regler kring detta.

Tacksam för hjälp!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag ska försöka besvara din fråga så bra som möjligt efter de omständigheter som du beskriver.

Man kan inte juridiskt ingå ett avtal med sig själv. Däremot är det fullt möjligt att ingå ett avtal med sitt eget bolag, eftersom företaget (i förekommande fall aktiebolag) räknas som en juridisk person. Du som privatperson och företaget som juridisk person är alltså två olika rättssubjekt.

De reglerna som du ska titta närmare på är främst bestämmelserna i 23 kap i Inkomstskattelagen (IL). Kapitlet har bestämmelser som hindrar privatpersoner att träffa alltför förmånliga avtal med sin näringsverksamhet och på så vis undvika kapitalvinstbeskattning i bolaget. Men eftersom ni vill ta ut en marknadsmässig hyra ser jag inga hinder i detta avseendet, jämför 23 kap 3 § IL.

Titta även igenom 17 kap i Aktiebolagslagen (ABL) om förtäckta värdeöverföringar. Inte heller här ser jag något hinder att ingå avtalet, så länge hyran är marknadsmässig. Ofta jämställs förmånliga avtal med aktieägaren som förtäckt vinstutdelning.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Om du vill ha djupare vägledning är du välkommen att kontakta vår juristbyrå på info@lawline.se. Ha en bra dag!

Carl Trolle OlsonRådgivare