FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag14/08/2017

Bryta loss dotterbolag

I den aktuella situationen finns ett moderbolag; (X)AB med ett dotterbolag;(Y) AB.Vilka alternativ finns att tillgå juridiskt om man vill bryta loss dotterbolaget från moderbolaget? Syftet är alltså att göra dotterbolaget(Y) AB till ett helt separat aktiebolag.

Lawline svarar

Hej, Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Dotterbolag betyder i stort att ett bolag är ägt av ett annat bolag i så stor mån att det ägande bolaget har full kontroll över det. Ett enkelt sätt att göra om dotterbolaget till ett helt separat aktiebolag är att förändra ägarstrukturen. Alltså att sälja det( YAB) till ägaren av det första bolaget XAB, förutsatt att man vill att ägaren till XAB fortsatt skall vara i kontroll över dotterbolaget. Så länge YAB är ägt av XAB eller ett annat bolag kommer det dock fortsätta vara ett dotterbolag.

Med vänlig hälsning

Björn GunnarssonRådgivare