Brf beslut och skadestånd

Vi har en bostadsrättslokal där vi bedriver näringsverksamhet, vi är alltså medlemmar i brf. På grund av dålig luft/ventilaiton så begärde vi tillstånd av brf att montera upp ett luftpumpaggregat på fasaden. Vi beskrev luftpumpen noga. Brf gav tillstånd via mejl till monteringen på fasaden. Kort efter att luftpumpen monterats så krävde brf. att vi monterade ned luftpumpen och sökte bygglov. Vi sökte bygglov men fick ej bygglovstillstånd pga att byggnaden var kulturhistorisk mm.

Vi har ansökt om medling till hyresnämnden och krävt ersättning av brf, men de vägrar betala. Luftpumpen kostade 50 000 kr och 20. 000 kr att montera ned från fasaden.

Fråga: har brf. något ansvar för sitt tillståndsgivande ? Borde inte brf. själva kontrollera om bygglov krävdes innan de lämnade sitt tillstånd eller i vart fall upplyst om att vi skulle söka bygglov innan köpet/monteringen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Frågan är fastighetsrättslig och regleras av bostadsrättslagen (BRL) och lagen om ekonomiska föreningar (FL). Frågan rör bostadsrättsföreningens styrelse ansvar vid kontroll av om bygglovs vid viss åtgärd krävs, innan de beslutar om tillstånd för föreningsmedlem att vidta en åtgärd på fastighetens fasad.

I första hand bör du granska stadgarna för att se om det finns några särskilda punkter om ansvarsfrihet för styrelsen och om det står något särskilt vid dels tillstånd från styrelsen och dels vad gäller skadestånd till föreningsmedlemmar vid skada. Står det inget särskilt i stadgarna går man efter lagen, enligt bostadsrättslagen 10 kap. 1 § gäller FL 21 kap. i tillämpliga delar avseende skadestånd. Detta innebär att i allvarliga fall kan medlemmarna föra talan om skadestånd, ifall styrelsen genom uppsåtligt eller oaktsamt agerande orsakat föreningen eller dess medlemmar ekonomisk skada, FL 21 kap. 1 §: " En styrelseledamot eller en verkställande direktör som uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen när han eller hon utför sitt uppdrag ska ersätta skadan. Detsamma gäller om skadan tillfogas en medlem eller någon annan genom en överträdelse av denna lag, tillämplig lag om årsredovisning eller stadgarna." Jag kan inte bedöma om styrelsen har överträtt stadgarna. Det är mer troligt att styrelsen genom att besluta om ett ogiltigt tillstånd i strid med PBL har överträtt sin kompetens enligt FL 7 kap 43 § eftersom bygglov krävts innan tillstånd kunnat medges. Frågan om ersättning för skada kan eventuellt även angripas med hjälp av skadeståndslagen via stämningsansökan hos tingsrätten. Du nämner att ni ansökt om medling i hyresnämnden

Min bedömning är att bostadsrättsföreningens styrelse eller någon av dess ledamöter genom uppsåt eller oaktsamhet vållat dig skada då de lämnat ogiltigt tillstånd eftersom tillståndet strider mot plan- och bygglagen. Bostadsrättsföreningens styrelse ska undersöka om bygglov krävs innan de lämnar tillstånd till medlemmar att vidta åtgärder på byggnadens fasad eller konstruktion. Tilläggas bör att bostadsrättsföreningens normalt ansvarar ett godtagbart skick i bland annat VA-ledningar och ventilation i bostadsrätter.

Rekommendation

Jag rekommenderar att ni anlitar en jurist i processen om medling alternativt skadeståndstalan vid tingsrätt om denna ej är avslutad. Ni kan undersöka om er företagsförsäkring täcker era kostnader för tvist. Om ni vill anlita någon av våra jurister eller har någon fråga om mitt svar kan ni mejla mig, jessica.konduk@lawline.se

Vänligen,

Jessica KondukRådgivare