Bostadsrättshavaren ansvarar för att betala in månadsavgiften

Vi äger en bostadsrätt men nu har min sambo flyttat vem ska betala hyran?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ni ansvarar tillsammans för att betala in månadsavgiften. Om det är på det viset att både du och din dåvarande sambo "äger" en bostadsrätt, det vill säga ni är både medlemmar i bostadsrättsföreningen och står boda som bostadsrättshavare på upplåtelsehandlingen, så ansvarar ni solidariskt för att betala månadsavgiften. Det är ju trots allt bostadsrättshavaren/-havarna som tillsammans är ansvariga för att månadsavgiften betalas in.

Däremot bryr sig förmodligen inte bostadsrättsföreningen vem av er som betalar in hyran. Det enda bostadsrättsföreningen är bekymrad över är att den faktiskt betalas in. Oavsett vem som skickar över pengarna. Om det är person x, och inte person y, som betalar in månadsavgiften så kan ju alltid person x kräva hälften av person y i efterhand. Ansvaret är ju solidariskt. Det vill både x och y är medansvariga för att betala in månadsavgiften. Viktigt att känna till är att bostadsrättsföreningen har möjlighet att förverka er bostadsrätt om ni inte betalar in månadsavgiften i tid, se 7 kap. 18 § Bostadsrättslagen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Fredrik RisingRådgivare