Bostadsrättsföreningens skyldigheter när granne hotar och ofredar

Hej!

Jag bor i en väldigt bra BRF och vi har ganska bra sammanhållning! Och finns en granne som är väldigt obehaglig. Han kallar mig för blatte, afrikanska dumma häxa, idiot mm. Han hotar att han ska göra allt för att jag ska bort från mitt hem och skickas tillbaka till det "djävla landet jag kommer ifrån" Dessa ordkaskader kommer efter att vi träffas på parkeringen bl.a Idag bankade han drog och sparkade i min dörr eftersom min bil var inte parkerad centrerat i rutan utan en aning åt höger sidan!

Vad kan styrelsen göra? Vad har vi för rättigheter att få lugn och ro? Jag har polisanmält och vet inte vart det kan leda men jag vill att styrelsen står fast mot det här oacceptabla beteendet! Vad säger BR-lagen?

Stort tack för svar

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En bostadsrättshavares rättigheter och skyldigheter regleras i 7 kap. bostadsrättslagen. I 7 kap. 9 § bostadsrättslagen föreskrivs att en bostadsrättshavare är skyldig att, vid användning av lägenheten, iaktta det som behövs för att bevara sundhet, ordning och gott skick. Bostadsrättshavaren som använder lägenheten måste också se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som kan vara skadliga för hälsan eller på annat sätt försämra grannars bostadsmiljö.

Föreningen har skyldigheter när det kommer till störningar i bostadsrätter. Misshandel och ofredande av grannar har vid flera tillfällen ansetts vara sådana störningar. Om det förekommer störningar i bostadsrättslagens mening ska föreningen ge bostadsrättshavaren tillsägelse om att störningarna omedelbart ska upphöra. Om det rör sig om en bostadslägenhet ska föreningen dessutom meddela socialnämnden i kommunen. Vid särskilt allvarliga störningar kan föreningen säga upp bostadsrättshavaren. Hot eller våld mot grannar är exempel på allvarliga störningar som kan innebära att bostadsrättshavaren sägs upp från lägenheten.

Jag råder dig att kontakta föreningen och påtala skyldigheterna föreningen har i detta fall. Om föreningen skulle underlåta att agera vid störningsfall anses föreningen ha åsidosatt sina skyldigheter. Därmed kan 7 kap. 4 § bostadsrättslagen tillämpas. Det innebär att du bland annat kan få nedsättning av årsavgiften. Vid allvarliga störningar kan du även ha rätt till uppsägning (7 kap. 2 § bostadsrättslagen). Vid en sådan uppsägning är föreningen skyldig att betala skälig ersättning för bostadsrätten (7 kap. 29 § bostadsrättslagen).

Med vänlig hälsning,

Agnes LangeRådgivare