Bostadsrätt som förvärvats innan samboförhållande

Hej!

Jag och min flickvän pratar om att flytta ihop. I dagsläget bor hon i en HR och jag i min egna BR (som vi pratar om att bo i).

Hur hanterar vi det juridiska om hon flyttar in hos mig så lägenheten fortfarande är min?

Vad är skäligt/praxis att hon betalar för sig - är det att vi endast delar på hyreskostnad till förening, el, internet etc eller bör hon även betala delar av räntekostnader tex? Motivera gärna svaret.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ni flyttar ihop faller ni automatiskt in under Sambolagen. Detta innebär att om ni i framtiden skulle separera kan någon av er begära att en bodelning ska göras av bostad och bohag som förvärvats för gemensam användning,3 § Sambolagen. Gällande lägenheten som du själv bor i nu förutsätter jag att den förvärvades för ditt eget privata bruk. Det betyder att den inte kommer ingå i en framtida eventuell bodelning mellan er vilket innebär att din flickvän alltså inte kommer ha rätt till halva värdet av den. Samma sak gäller möbler och annat som du förvärvat för ditt privata bruk. Dock kommer sådant som förvärvats för er gemensamma användning gå till bodelning oavsett vem av er som betalat för det. Om detta är något ni vill undvika rekommenderar jag er att ni skriver ett samboavtal som reglerar vad som ska ingå i en eventuell framtida bodelning eller inte.

Eftersom att lägenheten är din innebär detta också att hela värdet på den kommer att tillfalla dig när den säljs. Därför tycker jag att räntekostnader och amortering på lånet inte är en skälig kostnad för din flickvän att betala eftersom att hon inte har rätt till någon del av värdet på lägenheten. Andra fasta kostnader såsom avgift till föreningen, el, internet och liknande är dock kostnader som hänför sig till själva boendet och inte lägenheten vilket gör att det är kostnader som jag skulle säga är rimliga att ni delar på.

Behöver ni vidare juridisk rådgivning har vi erfarna jurister som kan hjälpa er med detta. Ni kan boka tid genom att klicka här.

Hoppas att ni fick klarhet i situationen!

Maria PetterssonRådgivare