Bostadsbidrag för boende i kollektiv

Min dotter, 19 år, studerar och bor i ett kollektiv tillsammans med 4 personer. Hon har så kallat partiellt hyreskontrakt på sin del av lägenheten. Kan hon ansöka om bostadsbidrag? Hennes enda inkomst är studielån/bidrag.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmänt

Rätten till bostadsbidrag regleras i 95-98 kap. socialförsäkringsbalken. Din dotter har möjlighet att söka bostadsbidrag (96 kap. 2 § och 10 § socialförsäkringsbalken) och det framgår inte av din fråga att det skulle föreligga hinder för henne att söka bostadsbidrag (96 kap. 11 § socialförsäkringsbalken).

Bostadsbidrag i kollektiv

Eftersom hon bor i ett kollektiv ska alla boende stå på hyreskontraktet för att kunna söka för sin del. Därefter beräknar Försäkringskassan hennes bostadskostnad, för att kunna besluta om ett eventuellt bostadsbidrag. Skulle det vara så att alla har skrivit ett eget hyreskontrakt, är en förutsättning för att kunna söka bostadsbidrag, att ägaren till boendet inte bor i någon lägenhet. I så fall ska din dotter söka med sitt eget hyreskontrakt, ange kvadratmeter och vad som ingår i hyran.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare