Bostad som utgör samboegendom

Hej

Jag har gjort slut med min sambo men han vägrar att flytta.Vi bor i en hyreslägenhet som vi gemensamt flyttade in till,men jag står ensam på kontraket.Jag har ett barn från ett tidigare förhållande. Har jag rätt att "kasta ut" honom.

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Jag beklagar den besvärliga situationen du hamnat i.

Eftersom du och din sambo har separerat och ert samboförhållande har upphört kan du begära bodelning enligt 8 § sambolagen. Vid bodelning ska samboegendomen fördelas lika mellan er och detta med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag samboförhållandet upphörde. Det som ingår i bodelningen är samboegendom vilket består av gemensam bostad och bohag enligt 3 § sambolagen. Med gemensam bostad och bohag menas enligt sambolagen om egendomen förvärvats för gemensam användning.

Utifrån din beskrivning i frågan verkar det som att ni hade som avsikt att ni skulle bo där tillsammans när ni skaffade bostaden. Även om det enbart är du som står på kontraktet anses det ändå vara samboegendom eftersom du skaffade bostaden för gemensam användning för dig och din sambo.

För att få din sambo att flytta kan du alltså ansöka om bodelning som är ett sätt att manifestera att samboförhållandet har upphört. Om din sambo vägrar medverka till en bodelning kan du ansöka om en bodelningsförrättare som sköter bodelningen och detta hos tingsrätten där ni bor. Om du i bodelningen anses ha bäst rätt till bostaden finns det en möjlighet för dig att vända dig till Kronofogdemyndigheten för hjälp med avhysning.

Vänligen,

Matilda NguyenRådgivare