Bostad samboegendom om införskaffad innan sambolagens ikraftträdande?

Vad jag förstår utgör bostad som anskaffats av sambor för att de gemensamt ska bo där som samboegendom även om bara den ene sambon står som ägare eller har betalat den.

Gäller detta även om bostaden är införskaffad innan sambolagen trädde i kraft?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det stämmer att bostad som är införskaffad för gemensamt bruk räknas som samboegendom.

Sambolagen trädde i kraft den 1 juli 2003. Om ett samboförhållande har upphört före ikraftträdandet tillämpas äldre bestämmelser. Sambolagen är alltså tillämplig på samboförhållanden som fortfarande består vid ikraftträdandet. Så om ni blev eller fortsatt vara sambor (inte flyttade isär innan) efter 1 juli 2003 utgör alltså bostaden samboegendom.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Sanna WetterinRådgivare