Bör man skriva ett äktenskapsförord?

Hej min dotter ska gifta sig och undrar varför hon och blivande maken behöver kontakta jurist, (enligt min rekomendation). Hon har delad vårdnad om två barn från en tidigare relation. Hon köpte själv ett hus för ett år sedan och har möblerat upp det med egna medel. Hon äger en bil. Den blivande maken har inga inkomster och har inte tillfört hemmet några kapitalvaror idag. De ska gifta sig inom kort. Min dotter är rädd att diskutera detta med blivande maken av rädsla att såra och vara egositisk. Jag menar att det handlar om att se till barnens bästa och att hon månar om sina investeringar om det blir skilsmässa eller dödsfall. Och vad händer om en part dör för hennes barn och deras eventuella gemensamma barn. Vad är er rekomendation när det gäller för dem att kontakta jurist före bröllopet?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som jag förstår det vill du att din dotter ska kontakta en jurist för att skriva ett äktenskapsförord tillsammans med sin blivande make. Som du har beskrivit situationen mellan din dotter och hennes blivande make ser det ut som att hon behöver se till sina egna intressen och skriva ett äktenskapsförord som är till fördel för henne. Det finns vissa formkrav som måste vara uppfyllda enligt 7 kap. 3 § äktenskapsbalken, se här och det kan en erfaren jurist hjälpa paret med. Det finns inget enkelt svar på ifall ett par behöver skriva ett äktenskapsförord eller inte utan det beror på hur man själv känner. Vad som skulle ske med barnen vid ett dödsfall är inget som kan regleras i ett äktenskapsförord utan där ser man till barnets bästa.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare