Bör jag skriva testamente för att arvet efter mig ska utgöra enskild egendom?

Hej!

Jag är skild och har en son som är gift. Blir hans arv från mig hans enskilda egendom eller ingår det då som giftorättgods vid min död? Om så är, bör jag skriva ett testamente om att jag vill att arvet blir hans enskilda egendom?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du bör upprätta testamente om enskild egendom
All egendom som inte är enskild egendom utgör giftorättsgods (7 kap. 1 § äktenskapsbalken). För att det ska vara fråga om enskild egendom krävs att detta specifikt framkommer, vilket kan ske till exempel genom testamente (7 kap. 2 § fjärde punkten äktenskapsbalken). Detta innebär att du bör skriva testamente om att du vill att arvet ska vara hans enskilda egendom.

Vi på Lawline kan upprätta testamente till ett fast pris
Om du vill skriva ett testamente kan jag rekommendera våra tjänster här på Lawline. Till ett fast pris får du det testamentet du önskar samt upp till 30 minuters konsultation via mejl och/eller telefon.

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare